Sztuka różnorodności w edukacji kulturowej

Cricoteka
Sztuka różnorodności w edukacji kulturowej

Cricoteka wraz z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie zapraszają na spotkanie poświęcone budowaniu działań włączających z wykorzystaniem sztuki. Będziemy rozmawiać o tym, jak szerokie są perspektywy edukacji kulturowej, w jaki sposób możemy ją udostępniać i otwierać na różne potrzeby uczestników naszych działań. Podzielimy się doświadczeniem i zaprezentujemy narzędzia, które wspólnie wypracowaliśmy.

Opowiemy o przygotowanej przez nas broszurze, która została pomyślana jako zestaw podpowiedzi. Mówi o postawach, narzędziach i zachowaniach, dzięki którym możemy działać w sposób włączający jak najszerszą grupę odbiorców, w tym osoby o różnych potrzebach.

Spotkanie kierujemy w szczególności do nauczycieli(ek), edukatorów(ek) oraz wszystkich zainteresowanych tematem dostępności w przestrzeni kultury i sztuki.

Harmonogram spotkania:

10.00–10.45 przedstawienie idei spotkania, prezentacja broszury Sztuka różnorodności w edukacji kulturowej

10.45–11.10 przerwa kawowa

11.10–12.10 warsztaty w grupach

12.10–12.30 przerwa kawowa

12.30–13.30 warsztaty w grupach

13.30–14.00 podsumowanie i zamknięcie spotkania

Obowiązują zapisy poprzez formularz

Szczegóły warsztatów:

Wszystkich uczestników i uczestniczki spotkania zapraszamy do udziału w dwóch wybranych warsztatach z artystkami i doświadczonymi edukatorkami. Każdy z tematów jest prowadzony tak, aby uwzględniać indywidualne potrzeby osób, w tym różne motoryki, różne sposoby komunikowania się, wiek, tożsamość itd. Wydarzenia będą okazją do omówienia stosowanych sposobów pracy.

Każda z osób może uczestniczyć w dwóch warsztatach. Podczas zapisów należy wskazać swoje preferencje. Ze względu na ograniczoną ilość uczestników, na rezerwację miejsca będzie miała wpływ kolejność zgłoszeń.

Temat:  Praca z ciałem

Celem warsztatu jest poznanie inkluzywnych metod pracy z ciałem. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak budować bezpieczniejszą przestrzeń, opartą na różnorodności, poszanowaniu granic, inkluzywnym języku i wzajemnej trosce.

Prowadzenie: Katarzyna Żeglicka – pedagożka teatru i animatorka kultury, performerka i choreografka; stypendystka prezydenta miasta Krakowa

Miejsce: sala teatralna

Temat: Zmysłowe konstrukcje

Projektowanie kostiumów będzie pretekstem do przyjrzenia się, w jaki sposób działania plastyczne czy konstrukcyjne mogą uwzględniać różne potrzeby uczestników i uczestniczek. W warsztacie wykorzystane zostaną kopie dotykowe, elementy tyflograficzne oraz audiodeskrypcja.

Prowadzenie: Julia Basista – scenografka, autorka kostiumów teatralnych; instruktorka warsztatów; autorka kopii dotykowych dzieł sztuki i scenografii

Miejsce: sala konferencyjna (poziom -1)

Temat:  O komunikacji bez słów

Jak możemy się porozumieć, kiedy nie mamy wspólnego języka? Jak budować komunikację w różnorodnej grupie? Spotkanie jest okazją do testowania różnych sposobów porozumiewania się, wykraczających poza komunikację werbalną. Pod lupę weźmiemy muzykę, język migowy, pracę z ciałem, mimikę, przedmioty, gesty, działania w przestrzeni, dotyk.

Prowadzenie: Agnieszka Kolanowska – aktorka, instruktorka teatralna i działań twórczych; działa jako klown w Fundacji Czerwone Noski Klown w Szpitalu

Miejsce: sala edukacyjna (3 piętro)

Temat: Przestrzeń spotkania

W jaki sposób projektować przestrzeń wystawy, tak aby była włączająca? Czy muzeum może być przestrzenią społecznej zmiany w myśleniu o różnorodności? Przyjrzymy się wystawie czasowej Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora, która tworzona była w oparciu o formułę muzeum otwartego i partycypacyjnego.

Prowadzenie: Justyna Droń – pedagożka teatru, koordynatorka programu edukacyjnego, współkuratorka wystawy Osobiste

Barbara Pasterak – pedagożka teatru, animatorka, edukatorka, kuratorka programów edukacyjnych, koordynatorka dostępności

Miejsce: sala wystaw czasowych (3 piętro)

—–

Wydarzenie jest częścią projektu „Youth Learning Through Arts”, zainicjowanego i współtworzonego od wiosny 2021 roku przez Stowarzyszenie Fińskich Dziecięcych Centrów Kultury (ang. Association of Finnish Children’s Cultural Centers), przy międzynarodowym wsparciu organizacji partnerskich z Polski, Finlandii i Słowenii.

Partnerami projektu są: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Polska); Fińskie Stowarzyszenie Ochrony Przyrody Luonto-Liitto (Finlandia); Młodzieżowe Centrum Kultury Pionirski Dom, Stowarzyszenie kulturalne IMPRO (Słowenia).

Projekt ma na celu wypracowanie nowych metod edukacji przez sztukę, promocję tych rozwiązań oraz ich zastosowanie w różnych współczesnych kontekstach społecznych i artystycznych – jak kryzys klimatyczny i środowiskowy, sztuki performatywne czy dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.