Publikacja: sztuka różnorodności w edukacji kulturowej

Publikacja: sztuka różnorodności w edukacji kulturowej

Uniwersalne planowanie jest możliwe dopiero wówczas, gdy uda nam się zrobić pierwszy krok, zdobyć pierwsze doświadczenia, pokonać początkowy lęk przed pracą z osobami z różnymi potrzebami oraz gdy uda nam się zbudować wiedzę o narzędziach, które nie zawsze są kosztowne czy bardzo skomplikowane. Przygotowaliśmy broszurę, w której znajdziecie zestaw podpowiedzi jakie postawy i zachowania pozwalają działać w sposób włączający jak najszerszą grupę odbiorców, w tym osoby o różnych potrzebach.

Zacznij działać, zrób pierwszy krok.

Publikacja powstała w ramach projektu „Youth Learning Through Arts”, zainicjowanego i współtworzonego od wiosny 2021 roku przez Stowarzyszenie Fińskich Dziecięcych Centrów Kultury (ang. Association of Finnish Children’s Cultural Centers), przy międzynarodowym wsparciu organizacji partnerskich z Polski, Finlandii i Słowenii.

Partnerami projektu są: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Polska); Fińskie Stowarzyszenie Ochrony Przyrody Luonto-Liitto (Finlandia); Młodzieżowe Centrum Kultury Pionirski Dom, Stowarzyszenie kulturalne IMPRO (Słowenia).

Projekt ma na celu wypracowanie nowych metod edukacji przez sztukę, promocję tych rozwiązań oraz ich zastosowanie w różnych współczesnych kontekstach społecznych i artystycznych – jak kryzys klimatyczny i środowiskowy, sztuki performatywne czy dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.


Barbara Pasterak, Tomasz Włodarski